توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی و با حداکثر بازده یکی از مهم ترین فعالیت های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر می باشد. وجود جاذبه های متنوع در شهرها چون اماکن تاریخی، فضای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات پذیرایی از مهمان، مراکز خرید و بازارها جز مشخصه های مهم شکل گیری گردش گری شهری می باشد.
تاکید بر توسعه فعالیت های عمران گردش گری شهری، احیا و نوسازی بافت های تاریخی شهر، بازسازی فضاهای تفریحی در این حوزه با ارائه تسهیلات مناسب کمک شایانی به توسعه پایدار شهری می نماید. رقابت در مسیر توسعه پایدار گردش گری شهری با توجه به ارائه نیازهای گردش گران، در کنار تقویت مشارکت بخش های خصوصی و شهروندان در رفع این نیازها، همچنین ایجاد بسترهای آمایشی مختلف در این حوزه باید مورد اهمیت و برنامه ریزی مدیریت اجرایی گردش گری شهری قرار گیرد
وجود تبلیغات داخلی و خارجی در حوزه شناخت گردش گری شهری کلان شهرها، توسعه مراکز فرهنگی، پویایی این حوزه، تربیت نیروی متخصص جامعه می تواند در توسعه پایدار این بخش نقش موثری ایفا کند. تغییر نگرش مسئولان و شهروندان نسبت به جذب گردش گران شهری، ارائه رفتارهای مناسب با این میهمانان، کنترل معضلات و مشکلات گردش گران، توجه به پروسه فرایند ارائه اطلاعات مورد نیاز به گردش گر می تواند جز مهم ترین عوامل توسعه پایدار راه کارهای گردش گری شهری در ایران از جمله کلان شهرهای گردش پذیر شهری چون مشهد باشد
امروزه کارشناسان امر گردش گری را به عنوان یکی از مهم ترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه قلمداد نموده که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی برخور دار است. تمرکز بر جنبه های مختلف صنعت گردش گری، همراه با برنامه ریزی های مدیریت ملی هرجامعه نقش بسیار مهمی در فرایندهای بین المللی و ملی می تواند ایفا کند.
گردش گری شهری، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین فعالیت های فضایی و مکانی انسان در جامعه شهری است، به نظر صاحب نظران، گردش گری شهری یک فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان شهرها به وجود می آورد، فرصتی مغتنم با نقش آفرینی موثر در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف.
بر اساس چنین ویژگی، گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی، تفریحی مدرن, درکنار ایجاد شغل و اشتغال زایی یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت کلان شهرهای جامعه می باشد. با این توصیف مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز با ایجاد مجموعه ای تفریحی گامی بزرگ در عرصه ملی برداشته است
سعید ورودی طرقبه مدیر عامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با اشاره به نتیجه اعمال مدیریتی مبنی بر پدیده اشتغال زایی و توسعه صنعت گردش گری در منطقه شاندیز معتقد است: احداث پروژه ملی پدیده تا کنون بیش از نیروی کاری را جذب خود کرده است و پس از بهره برداری پروژه و سایر کاربری ها در مجموع برای ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. رکوردی که در نوع خود بی نظیر است
شهر رویایی پدیده شاندیز، گسترش گردش گری شهری را در سطح توسعه محلی پایدار و در نهایت توسعه ملی – با تأمین اهداف اقتصادی، زیست محیطی، گذران اوقات فراغت، تأمین سلامت جسمی و روانی که با خود به همراه می آورد – نقش بارزی در جذب گردش گر خارجی و داخلی برای یک سیستم مدیریت شهری با برنامه ریزی پیچیده و چند وجهی می داند.
با توجه به این ابعاد, یکی از مهم ترین کاربری های شهری در ظرف سال های اخیر احداث پروژه ملی پدیده شاندیز است. پروژه ای که با ارائه خدمات گردش گری نوین و همچنین ایجاد هشت کاربری متنوع در یک مجموعه بزرگ نشان از رویکرد گردش گری در عصر حاضر دارد
گردش گری شهری برای بسیاری از مدیران و مسئولان اجرایی پروژه شهر رویایی پدیده شاندیز به صورت یک امر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین بسیار حائز اهمییت است و تمامی سعی خود را می نمایند تا مرز بین کار و فراغت را – در جامعه امروزی که خواستار تهییج، رفع نیازهای فراغتی، پویایی، فرار از کار مستمر و خسته کننده که در تمام عرصه های مختلف زندگی می باشد – با ایجاد یگ مرکز تفریحی بزرگ به حداقل برساند
مؤلفه رشد گردش گری شهری در برنامه ریزی های شرکت بین المللی گردش گری پدیده شاندیز به عنوان یک فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ساختار مدیریت شهری در حال توسعه است, فعالیتی با پتناسیل مطلوب در راستای توسعه و خود باوری پایدار ملی.